Een extra bron van proteïne, de eiwitshake

Dé manier om er als sporter voor te zorgen dat je spieren snel herstellen na het sporten en goed worden onderhouden, is door middel van het gebruik van eiwitsupplementen. We hebben het dan over de zogenaamde eiwitshake.

 

Als niet sporter zijnde denk je bij eiwit vaak gewoon aan het witte gedeelte van een ei. Eiwitten zijn echter veel meer dan dat. Ze vormen een onmisbaar onderdeel in het opbouwen, herstellen en onderhouden van onder andere je spieren. Eiwitten zijn chemische verbindingen van verschillende aminozuren. Deze stofjes verzorgen je lichaam als het ware. Een gemiddelde atleet die intensief sport, zoals een bodybuilder, heeft ongeveer 2,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig per dag. Maar niet alleen krachtsporters hebben baat bij eiwitten, ook een duursporter, zoals een marathonloper, kan ondersteuning zoeken bij die type supplement. Duursporters hebben vaak ongeveer 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Deze eiwitten kan je binnenkrijgen via je normale voeding. Zoals bij het eten van kip, kwark of eieren. Echter heb je natuurlijk geen zin om de hele dag door maar bakken kwark te eten. Dat is niet lekker en ook onpraktisch. Hiervoor zijn dus de eiwitshakes bedacht, praktisch en lekker. Maar niet elk eiwit is hetzelfde.

 

Bij eiwitshakes gaat het vaak om shakes die gemaakt zijn van wei, of in het Engels whey, eiwitten. Deze eiwitten ontstaan als bijproduct bij de productie van kaas. Deze eiwitten kan je onderverdelen in 3 soorten.

 

Whey concentraat

Whey concentraat is de goedkoopste variant. Deze eiwitshakes hebben weinig bewerkingen ondergaan en bestaan voor 30 – 90% uit eiwit. Ze zijn dus goedkoop, maar daartegenover staat wel dat ze veel (melk)suikers en meer vet bevatten. Ze smaken wel het meeste naar melk vergeleken met de andere eiwitshakes.

 

Whey isolaat

In tegenstelling tot whey concentraat, heeft whey isolaat nog een extra filterproces ondergaan waardoor er minder vetten en (melk)suikers in voorkomen. Dit zorgt er voor dat dit type minder negatieve extra bijwerkingen heeft. Whey isolaat bestaat verder voor ongeveer 90% uit eiwitten. Ze zijn dan ook iets duurder dan de whey concentraat en smaken minder naar melk.

 

Whey hydrolisaat

De laatste vorm is ook gelijk de duurste vorm. Dit type heeft nóg weer een extra bewerking gehad tijdens het productieproces, door middel van zuur of enzymen. Deze whey vorm wordt sneller opgenomen door je lichaam dan de andere twee en hebben daardoor dus een snellere werking.

http://workout.be

Reageren is niet mogelijk