Nu we weten waarom klantendienst essentieel is en hoe het je bedrijf beïnvloedt, bekijken we de 9 pijlers van uitstekende klantendienst en hoe je ze in je strategie kunt toepassen. 1. Wees toegankelijk Maar hier zit het addertje onder het gras: als je geen efficiënte manier hebt om deze kanalen te beheren, kan het snel uit de hand lopen. Voordat je een nieuw ondersteuningskanaal introduceert, zorg er dan voor dat je een betrouwbaar proces hebt ingesteld of een doeltreffende manier om dat kanaal te bewaken. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn. 2. Reageer tijdig Ook is het belangrijk om je typische antwoordtermijn aan klanten mee te delen. Als je die informatie geeft, wordt wel verwacht dat je binnen die periode antwoordt. 3. Luister naar wat je klanten te zeggen hebben Niet alleen kan de klant je zo in zijn eigen woorden over zijn situatie vertellen, maar het vereist ook dat je je volledige, onverdeelde aandacht geeft, wat je in staat stelt om de beste oplossing te vinden. 4. Behandel je klanten met respect De waarheid is dat je nooit weet wat er in hun leven omgaat, en ze kunnen jou, een vreemde, zien als een gelegenheid om stress en frustratie te ontladen. Of ze kunnen gewoon een vreselijk mens zijn die gemeen is tegen vertegenwoordigers van de klantendienst. Hoe dan ook, neem de hoge weg. Elke keer weer. 5. Maak nooit ruzie met je klanten Als je even tijd nodig hebt, zet je je klant even in de wacht, en incasseer je jezelf. Ook jij bent menselijk, maar je kunt deze dingen niet persoonlijk opvatten. 6. Kom je afspraken na Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken: |